Jun 27, 2022

Leren Incasseren

Incasso? Gewoon zelf doen!

Veel ZZPers vinden het moeilijk om debiteuren aan hun openstaande schulden te herinneren. En een incassotraject starten is voor veel van hen al helemaal een brug te ver. Dat geldt ook voor mij. Waarom eigenlijk, vroeg ik me af, en is dat eigenlijk wel terecht? In deze blogpost wil ik dat wat nader onderzoeken.

Als grafisch ontwerper heb ik ruim 15 jaar als ZZPer gewerkt. Op zich kan ik dat iedereen aanraden, de vrijheid en autonomie die het bestaan als zelfstandige zonder personeel biedt is mij altijd enorm veel waard geweest. Een van de nadelen is de vaak onregelmatige geldstroom. Veel kleine zelfstandigen zullen dit herkennen.
Voor een ondernemer met onregelmatige inkomsten is het belangrijk dat de uitgaande facturen snel betaald worden, geld op de bank betekent immers financiële flexibiliteit. Met geld dat nog uitstaat kun je geen rekeningen betalen. En geld dat je nu niet nodig hebt kan het gat dat morgen ontstaat vullen. Daarom is het verstandig jezelf kopzorgen te besparen en onbetaalde facturen snel op te volgen. Online incasso kan daarbij helpen

Twijfels over onbetaalde facturen

Zelf vond ik het sturen van facturen op zich al lastig. Ondanks het feit dat ik overtuigd ben van mijn kwaliteiten als ontwerper, had ik op deze momenten altijd last van het ‘impostersyndroom’. Dat heeft misschien ook wel met de subjectiviteit van creatie te maken. Er zijn altijd meer wegen die naar Rome leiden en je kunt ze nooit allemaal verkennen.
Goed.., op zich was ik soms onzeker bij het versturen van de factuur. Als er dan niet betaald wordt begon ik nog eens extra te twijfelen. Misschien was de opdrachtgever helemaal niet zo tevreden als ik dacht, misschien was er toch een fout in het werk geslopen, etc…
Wat deed ik in zo’n geval? Ik liet het nog even liggen… In de hoop dat het vanzelf goed zou komen. Maar na een maand of twee/drie twijfelen stuurde ik dan toch maar een e-mail met een herinnering. Soms was dat de oplossing en werd er direct betaald, maar soms begon het wachten dan gewoon weer opnieuw. En ondertussen kon mijn onzekerheid ook nog wel eens omslaan in woede en ergernis. Ik begon dan het gevoel te krijgen dat ik slecht en onrechtvaardig behandeld werd, stank voor dank. En dat nam ik die debiteuren allemaal erg kwalijk. Gemene deurwaarders en intimiderende incasso medewerkers leken me, in zulke gevallen, meer dan gepast.
Een incassobureau kost je geld, ook al zeggen ze no cure no pay, er zijn altijd kosten. En  sommige van die bureaus geven geen snars om de relatie die jij met die klant hebt. Om deze redenen zag ik daar dan maar vanaf. Dan mailde ik nog maar eens een herinnering tot ik echt niet anders kon en direct contact zocht.

Beter even bellen

Wat heb ik ondertussen geleerd? Net als in het echte leven is communicatie de sleutel. Rustig blijven en even de moed verzamelen om een telefoontje te plegen om te vragen wat er aan de hand is werkt zo veel beter en geeft direct duidelijkheid. Negen van de tien keer waren ze het gewoon vergeten, was de factuur kwijt of ergens onderop de stapel beland. Heel soms waren ze lui en laks of hadden ze geldproblemen, daar viel dan altijd een mouw aan te passen. In elk geval was er vrijwel nooit reden om kwaad of onzeker te zijn.
Ik vind dat het regelmatig opvolgen van onbetaalde facturen gewoon bij een goed georganiseerd bedrijf hoort, daar is helemaal niets raars aan. Van je energie leverancier of kabelexploitant verwacht je niets anders. Dat geldt net zo goed voor kleine zelfstandigen. En daar hoort een flexibel incassoprogramma dat aan je boekhouding is gekoppeld gewoon bij, we leven nu eenmaal in de 21ste eeuw. Ik heb gekozen voor DEBBT Online Incasso. DEBBT doet wat elk ander incasso bureau doet voor een fractie van de prijs, daarbij is de toon altijd zakelijk en beleefd en heb je zelf volledige controle over het incassotraject. Heel handig. Maar altijd eerst even bellen dus!

PS
Tien, twaalf jaar geleden heb ik toch één keer een ouderwets incassobureau ingeschakeld. Dat werkte, er werd uiteindelijk betaald. Die opdrachtgever heb ik daarna nooit meer gesproken, maar dat vond ik in dat geval ook wel prima zo…

Ook interessant voor u

Start nu met DEBBT!

Een goede klantrelatie behouden én toch zeker zijn dat er betaald wordt? Kies voor DEBBT en beheer je eigen incassotrajecten, traceer je berichten, en onderhandel met je debiteuren. In het overzichtelijke portaal volg je de laatste stand van zaken. En de beleefde toon van onze communicatie zorgt dat je geen klanten verliest.